Úterý, 27 září, 2022
aktualne

Šrotovné v Evropě končí, obavy českých automobilek začínají

Bylo šrotovné na něco dobrého? Velké evropské bilancování může pomalu začít. Za pár týdnů totiž skončí vyplácení finanční prémie na koupi nového auta na klíčovém německém trhu. Tamní vláda za sešrotování starých neekologických vozů vyplatí 5 miliard eur (150,63 miliardy Kč) a v nových autech se budou na podzim vozit dva miliony Němců, konstatují české Hospodářské noviny (HN).
S blížícím se koncem vládních bonusů padají na český automobilový průmysl obavy z budoucnosti. Odboráři se bojí dalšího propouštění a výrobci o zakázky.

HN připomínají, že na Slovensku má šrotovné již první oběti. Auta nakoupená se šrotovací prémií začínají plnit autobazary i dražební vyhlášky exekutorů. Jejich majitelé často podlehli výhodné nabídce, aniž by si spočítali, jestli dokážou nové auto splatit. Přesné údaje, kolik aut koupených se slevou již museli majitelé prodat, ještě nejsou k dispozici. „Zatím je v rozsahu několika procent, ale předpokládáme, že se tento trend ještě projeví na konci roku, kdy začne mít problémy se splácením více lidí,“ uvedla mluvčí slovenské pobočky sítě autobazarů AAA Auto Erika Hettešová.

Pro české výrobce vozidel je špatná zpráva, že šrotovné v Německu končí. „Očekávám, že se situace vrátí do stavu před zavedením šrotovného, ​​ale s tím rozdílem, že krize se zmírňuje a začnou se vracet standardní zákazníci, kteří šrotovné nevyužili,“ odhaduje předseda Svazu automobilového průmyslu Antonín Šípek. Šéf odborů mladoboleslavské Škody už v souvislosti s vyčerpáním německého šrotovného hovoří o snížení počtu změn a propouštění. Podle něj o práci může přijít zhruba 2000 lidí.

Z ukončení šrotovného v Německu mají obavy i výrobci autodílů. „Jsme si vědomi závislosti na Německu. A máme informace od zákazníků, že nemají konec roku jasný,“ uvedl Oldřich Svoboda, ředitel firmy Hella Autechnik, která vyrábí světla pro auta. Situace z přelomu let, kdy se výroba propadla o desítky procent, by se však opakovat neměla. Na rozdíl od loňska totiž automobilky nemají přeplněné sklady, které bylo třeba vyprázdnit. Přesto, konec šrotovného v Německu může srazit celou českou ekonomiku zpět do červených čísel. Podle odhadu analytiků šrotovným živená poptávka po autech se podílela přibližně 0,3 % na výkonu české ekonomiky. To je přesně ten objem, díky kterému se hospodářství ČR dostalo z recese do růstu.

pr článek

Další články autora